Wymiana oleju w skrzyni automatycznej Powershift MPS6 firmy Getrag

Wymiana oleju w skrzyni automatycznej Powershift MPS6 firmy Getrag

Z poniższego poradnika dowiecie się jak wymienić olej w skrzyni Powershift montowanej w samochodach marki Ford w modelach S-Max, C-Max, Mondeo oraz marki Volvo i pewnie wielu innych. Producentem tej skrzyni automatycznej jest firma Getrag, a ten model ma oznaczenie kodowe MPS6.

Poradnik, instrukcja, manual, procedura wymiany oleju w skrzyni automatycznej Ford Powershift.

Wymiana oleju jest banalnie prosta i nie trzeba do tego żadnych specjalistycznych narzędzi ani wiedzy.

Potrzebne narzędzia

Właściwie nie potrzeba specjalnych narzędzi, podstawowe. Jedynie klucz z przegubem 32 mm. Przegub kosztuje ok. 35 zł, klucz kilkanaście. Pasuje na uchwyt 1/2 cala.

Kanał albo podnośnik samochodowy. Chyba, że ktoś jest fanem kanału szkoła druciarstwa i nie boi się wejść pod auto stojące na kobyłkach.

Szeroka kuweta na olej o pojemności 7 litrów, potrzebna do zbierania oleju, kiedy będziemy go uzupełniać metodą przelewową. Misi być niska, max 10-12 cm, bo na opuszczonym aucie do poziomu imitującego jakby był na kołach, nie ma za dużo miejsca między skrzynią a ziemią.

Klucz 32 z przegubem – to chyba najważniejszy klucz.

Kilka innych kluczy. Nasadowa 10, 8, 18, torx T50.

Potrzebujemy także lejek do paliwa z długim wężem około 30 centymetrów i z końcówką o średnicy nie większej niż 9 mm. Ja użyłem lejka marki PRESSOL TP02674.

Demontaż obudowy filtra powietrza

Żeby dostać się do korka wlewowego trzeba zdemontować filtr powietrza. W tym celu odpinamy wtyczkę od przepływomierza znajdującą się na rurze dolotowej będącej za puszką filtra, rozkręcamy opaskę zaciskową, rozłączamy rurę i wyjmujemy obudowę filtra powietrza. Trzeba unieść ją lekko do góry żeby wyskoczyła z zaczepów i przesunąć w kierunku kabiny, żeby odpiąć zaczep rury wlotowej. Rury są ze sztywnego plastiku, dlatego trochę jest ciężko to powypinać, ale w kilka minut można sobie z tym poradzić. Umiejscowienie zaczepów pokazałem na zdjęciach w galerii na końcu wpisu.

Żeby dostać się do korka wlewu oleju do skrzyni musimy zdemontować obudowę filtra powietrza.

Podczas wyjmowania obudowy filtra radzę zapamiętać jak go wyjęliście, bo później trudno jest wymyślić jaką kombinację ruchów trzeba wykonać żeby zamontować ją z powrotem.

Teraz taka uwaga. Nigdy, ale to przenigdy nie wkładajcie do rury dolotu niczego. Żadnej szmaty, która ma zapobiec dostaniu się kurzu do dolotu, brudu, itp. itd. Bo możecie mieć wiele problemów jeśli zapomnicie ją wyjąć. O moich perypetiach możecie poczytać we wpisie pt. Jak rozebrać rurę dolotu turbosprężarki

Spuszczamy zużyty olej

Zaczynamy od odkręcenia korka wlewowego. To na wypadek gdyby okazało się, że nie można go odkręcić. Głupio by było mieć suchą skrzynię.

Następnie odkręcamy dwa korki spustowe znajdujące się na dole skrzyni, a właściwe na jej dolnej części obudowy.

Odkręcamy dwa korki spustowe oleju ze skrzyni. W niektórych modelach są trzy. W nowszych raczej dwa.

Częściowy demontaż nadkola, a raczej jego odsunięcie

Demontaż nadkola jest nam potrzebny aby móc włożyć śrubokręt w zapadkę na filtrze oleju, którą musimy odgiąć aby odkręcić filtr oleju.

Jeśli ktoś potrafi włożyć krótki mały śrubokręt od strony podwozia, nie musi demontować nadkola. Podejrzewam, że może być to możliwe.

Żeby odchylić nadkole konieczne jest odkręcenie kilku śrub, prosta sprawa. Nie ściągamy całego nadkola, tylko odchylamy.

Aby zdjąć nadkole, podnosimy auto na podnośniku i zdejmujemy przednie lewe koło.

Odkręcamy śruby od mocowania nadkola. Ale tylko te, które znajdują się w przedniej części nadkola. Nie będziemy całkowicie zdejmować osłony nadkola. Potrzebujemy tylko mieć łatwiejszy dostęp do filtra oleju skrzyni biegów, który znajduje się za nadkolem.

Ja to zrobiłem tak, że po odkręceniu kilku pierwszych śrub, próbowałem odchylać nadkole i odkręcałem kolejne, aż mogłem się w miarę swobodnie dostać do filtra. Śrub jest dosłownie kilka do odkręcenia. Nie ma z tym dużo pracy.

Zrobiłem też tak, że wyjąłem wtyczkę czujnika ABS i odchyliłem nadkole. Przełożyłem plastik nad czujnik, w kierunku na zewnątrz samochodu i wysunąłem nadkole z błotnika, tak żeby można było je swobodnie odchylić. Zobaczycie sami. Nadkole jest w miarę elastyczne, więc można je nagiąć żeby wyjąć je z miejsc gdzie jest wsadzone i w miarę swobodnie je odchylić. Piszę w miarę, bo nie uda nam się odchylić go dużo. Natomiast na tyle wystarczająco aby dostać się do filtra.

Wypoziomowanie samochodu

To na wypadek jakby ktoś chciał wymieniać olej metodą przelewową. Zanim podniesiecie auto na podnośniku, zaznaczcie na jakiej wysokości jest próg auta. Po zdjęciu koła opuszczacie nadwozie na tę samą wysokość.

Ja to zrobiłem. Wlałem chyba 5 litrów, odkręciłem śrubę przelewową, olej zaczął lecieć i stwierdziłem, że to bez sensu. Zakręciłem dolałem resztę do 6,5 litra i tyle.

UWAGA – czytajcie całość, bo później dolałem jeszcze oleju żeby było razem 7 litrów.

Demontaż i montaż filtra oleju

Kiedy mamy spuszczony olej możemy odkręcić filtr oleju.

Wkładamy śrubokręt aby podważyć plastikowy język zapadkę, zabezpieczającą filtr oleju przed samoczynnym odkręceniem.

Montaż nowego filtra wykonujemy w odwrotnej kolejności. I tutaj znowu, zrobiłem inaczej niż na filmach. Nie zalewałem nowego filtra olejem. Posmarowałem tylko uszczelkę żebym mógł dobrze dokręcić filtr.

Odkręcamy filtr.

Po odchyleniu nadkola będzie łatwiejszy dostęp do filtra oleju żeby włożyć śrubokręt aby odblokować blokadę odkręcania filtra.

Zalewamy skrzynię nowym olejem

Jaki olej potrzebujemy? Jeśli masz skrzynię mokrą 6 biegową potrzebujesz następujący zestaw:

  • FORD 1490763 – olej w opakowaniu 1 litr – potrzeba 2 litry
  • FORD 1490761 – olej w opakowaniu 5 litrów – potrzeba 1 opakowanie
  • FORD 1589089 – filtr oleju

Typ skrzyni biegów: 6DCT450-MPS6

Olej przekładniowy do skrzyni biegów automatycznej Powershift 6-biegów.

Olej opakowanie 1 litr:
Specyfikacja: Ford WSS-M2C936-A
Numer fabryczny: 6U7JM2C936AA
FORD 1490763

Olej opakowanie 5 litrów:
Specyfikacja: Ford WSS-M2C936-A
FINIS: 1490761
Nr części: 6U7J-M2C936-BA

Filtr oleju do Powershift:
Indeks: 1589089
Nr fabryczny: 7M5R-6C631-AD

Ja miałem jeszcze pół litra z poprzedniej wymiany, więc zalałem w sumie 6,5 litrów oleju. Niektórzy twierdzą, że pojemność skrzyni to 7 litrów i najnowsze normy mechaników w ASO każą zalewać 7 litrów. Być może, ja kiedyś spróbuję dolać te pół litra. UWAGA CZYTAJ NIŻEJ

Inni natomiast, który wymieniali olej metodą przelewową różnie podają. Jednemu weszło 6, drugiemu 6,4. Ogólnie ciężko dojść kto ma rację.

Po przejechaniu ok. 500 km od tej wymiany dolałem jeszcze pół litra, tak żeby uzyskać stan całkowity 7 litrów. Coś mi nie pasowało jak na postoju wkładałem (D) drive. Było takie jakby małe wyczuwalne puknięcie i skrzynia jakoś tak ciągnęła, obciążała motor. Dlatego dolałem do 7 litrów i po tym dolaniu problem ustąpił.

UWAGA – DO SKRZYNI FORD POWERSHIFT PS6 WCHODZI 7 LITRÓW OLEJU

Nie trzeba kupować więcej i potem robić metodą przelewową marnując część oleju. Wlewasz cały olej, sprawdzasz na korku przelewowym czy leci, przewajchowujesz na każdym biegu. Możesz zrobić jazdę próbną. Jeszcze raz wyjmujesz filtr powietrza, odkręcasz na chwilę korek wlewowy i gotowe.

Jest jeszcze kwestia podciśnień, które się mogą tworzyć w komorach olejowych. Jak widac na zdjeciach poniżej skrzynia posiada wężyk, rurkę odmy. Normalnie służy on do normalizacji ciśnienia powietrza w skrzyni. Jakby oleju było naprawdę za dużo, to prawdopodobnie wyleci tym wężykiem. Narobi się trochę bałaganu, ale na pewno wzrost ciśnienia w skrzyni z powodu nadmiaru oleju nie powinien być problemem, bo na to jest zastosowana ta odma.

Czy po wymianie trzeba zrobić jakieś dodatkowe czynności?

Tak, poniżej ich lista:

  1. Po wlaniu oleju powinno się uruchomić motor i doprowadzić olej w skrzyni do temperatury 40 stopni.
  2. Następnie przez 20 sekund trzymać auto na każdym zbiegów, czyli od P do D i z powrotem.
  3. Następnie należy odkręcić korek kontrolny znajdujący się z boku skrzyni biegów, spuścić nadmiar oleju aż przestanie lecieć.
  4. Ten olej łapiemy do naczynia z miarką.
  5. Zakręcamy korek.
  6. Trzeba teraz przeliczyć ile oleju wlaliśmy odejmując od tego co wlaliśmy wcześniej to co zleciało.
  7. Wlewamy pozostałą ilość, taką aby uzyskać wymaganą ilość. Tutaj każdy musi sam zdecydować, czy wlać 6, może 6.5 a może jednak 7 litrów. Ja wlałem ostatecznie 7 litrów i uważam po pracy skrzyni, że im więcej tym lepiej. Oczywiście do pewnego momentu, aby nie było go za dużo. Ale 5 czy 5.5 litra uważam, że to za mało. Zresztą o to, że olejku będzie za dużo nie ma się co bać, bo skrzynia posiada wężyk odmy i jakby coś, to nadmiar oleju wyleci tym wężykiem.

Ta czynność jest potrzebna, chociażby ze względu na to, że jak wcześniej montowaliśmy filtr oleju to nie zalewaliśmy go olejem, więc przepływ oleju w układzie, powinien uzupełnić w olej w obudowie filtra oleju.

Ze względu na to, że olej wymieniałem w upały i motor był ciepły, to odpuściłem nagrzewanie do 40 stopni. Wszystkie płyny były nowe i o bardzo płynnej konsystencji, więc stwierdziłem, że pominę ten etap. Dlatego też zalecam zmianę oleju latem, jest po prostu wygodniejsza.

Moim zdaniem nie trzeba także nie wiadomo jak długo czekać nie wiadomo jak długo jak nadmiar oleju zleci. Zwyczajnie, odkręcacie korek i jak mniej leci, zakręcacie i uzupełniacie brakującą ilość do wymaganej.

Najważniejsze jest moim zdaniem zrobić jazdę próbną, po czym jeszcze raz odkręcić korek wlewowy żeby usunąć ewentualne podciśnienie.

A oleju moim zdaniem im więcej tym lepiej. W końcu to jest skrzynia mokra i dobrze aby sprzęgła pracowały w kąpieli olejowej, a nie na sucho.

Czy warto częściej zmieniać olej w automatycznej skrzyni biegów?

Ja zmieniłem olej po około 40 tysiącach kilometrów. Oprócz Ciemnego koloru, nie zauważyłem żeby był zużyty. Oczywiście nie mam narzędzi żeby stwierdzić stopień zużycia oleju. Wszystko oceniam na oko.

Kolor zużytego oleju jest ciemny, bo prawdopodobnie zawiera proszek z okładzin sprzęgieł. To moim zdaniem jedna z zalet mokrej skrzyni biegów, że olej myje sprzęgła.

Zauważyłem, że nie zniknęło delikatne puknięcie przy zmianie biegu z pozycji R na D. Poza tym nie zauważyłem żadnych różnic w zmianie biegów, głośności czy pracy skrzyni.

Zapach oleju zużytego jak i nowego jest taki sam, czyli niemiłosiernie śmierdzi zgniłymi jajkami, czy czymś podobnym. Po tym upewniłem się, że w skrzyni był oryginalny olej, śmierdział identycznie jak ten nowy. He He.

Galeria zdjęć z wymiany

Linki do filmów z wymiany na YouTube

2 komentarze do wpisu „Wymiana oleju w skrzyni automatycznej Powershift MPS6 firmy Getrag”

  1. Witam
    Zastanawia mnie jedna rzecz, mianowicie po co po zalaniu oleju, zagrzaniu go i po trzymaniu auta po 20 s na każdym przełożeniu należy odkręcić korek kontrolny i spuszczać nadmiar oleju? Tylko po to by zaraz znów dolać olej przez korek wlewowy. Nie lepiej sprawdzić ile zeszło oleju i wlać tyle samo + 0,5 litra by było jego troszkę więcej niż mniej?

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.