Syczenie przy dodawaniu gazu i wydmuchana rura turbo – Ford S-Max 2.0 TDCI 163 KM

Syczenie przy dodawaniu gazu i wydmuchana rura turbo – Ford S-Max 2.0 TDCI 163 KM

Zdarza się, że przy przyspieszaniu jak dodajemy gazu w okolicy prawej strony samochodu słychać charakterystyczne syczenie. Może to być naturalny efekt dodawania gazu, kiedy auto przyśpiesza, ale może to być też efekt nieszczelności w układzie dolotu.

A dokładnie odpowiada za to syczenie nieszczelność przewodów powietrza dolotowego na odcinku od turbosprężarki do kolektora dolotowego.

Oczywiście po drodze jest intercooler, wiec ten odcinek dzieli się na odcinek od turbosprężarki do intercollera i od intercoolera do kolektora dolotowego.

W moim przypadku powodem syczenia była słaba opaska zaciskowa na silikonowym łączniku przewodu intercoolera, znajdującym się pomiędzy turbosprężarką a wstępną chłodnicą powietrza.

Fabryczne opaski zaciskowe są nie najlepszej jakości i z czasem dochodzi do zluzowania obejmy.

Przyczyna usterki

U mnie nie doszło do pęknięcia przewodu intercoolera. Natomiast ciśnienie spowodowało, że rura zsunęła się z króćca. To widać na zdjęciu poniżej. Z turbosprężarki wychodzi króciec zakończony grzybkiem. Na niego nasunięta jest silikownowy łącznik. Wszystko zaciśnięte jest opaską metalową. W skutek poluzowania opaski rura została zdmuchnięta z króćca i doszło do rozszczelnienia.

Zagrożenie bezpieczeństwa

Miałem też taką sytuację, że po kilku dynamicznych startach zdarzyło się, że rura spadła z króćca i auto naturalnie przestało jechać. To znaczy do momentu jak turbosprężarka zaczynała dmuchać przyśpieszało, a następnie dostawało czkawki.

Przy czym to bardzo łatwo zdiagnozować, bo syczenie jest tak głośne, że od razu wiadomo, że doszło do rozszczelnienia na przewodach dolotowych za turbosprężarką.

Do prędkości 50 km/h dało radę się rozpędzić delikatnie operując pedałem gazu, ale to była prędkość maksymalna. Powyżej zaczynało się szarpanie autem.

Wydmuchanie rury turbo było ciekawym doświadczeniem. Na szczęście stało się to w momencie kiedy byłem sam na drodze. Nie wyobrażam sobie sytuacji, kiedy stało by się to np. podczas wyprzedzania.

Auto nagle traci moc.

Silnikowi brakuje powietrza, żeby utrzymać wysoką moc, w związku z czym zaczyna się dławić.

Średnice przewodów intercoolera

W sumie mamy do wymiany cztery opacki zaciskowe.

Przy czym dwie są identycznej średnicy.

Zatem mamy trzy wymiary średnic przewodów dolotowych.

Zaczynając od tego najbliżej turbosprężarki:

  • średnica przewodu 53 mm,
  • średnica przewodu 47 mm,
  • średnica przewodu 60 mm – dwa razy.

Wymiary opasek oryginalnych

Oryginalne zaciskowe opaski metalowe są firmy NORMA i mają średnice:

  • średnica opaski 35-55 mm,
  • średnica opaski 40-60 mm,
  • średnica opaski 45-60 mm – dwie sztuki

Zastosowane metalowe obejmy zaciskowe

Mają wymiary z typoszeregu zbliżone jak najbardziej do średnicy przewodów. To wynika wprost z różnicy pomiędzy opaską zaciskową a obejmą. Ta ostatnia nie ma dużego zakresu regulacji. Stąd duża liczba odmian średnic w typoszeregu.

  • obejma typu W1, średnica obejmy 52-55 mm,
  • obejma typu W1, średnica obejmy 44-47 mm,
  • obejma typu W1, średnica obejmy 60-63 mm – dwie sztuki.

Na zdjęciach poniżej możecie zobaczyć jak wyglądają fabryczne opaski zaciskowe na wężach układu intercoolera oraz obejmy zastosowane przeze mnie.

Efekt po naprawie

Pozytywnym efektem po wymianie metalowych opasek zaciskowych na obejmy metalowe jest:

  • ustąpienie syczenia podczas dodawania gazu,
  • większa elastyczność silnika,
  • skrzynia nie redukuje tak często biegu podczas przyśpieszania.

Z tego widać, że szczelny układ dolotowy za turbosprężarką jest bardzo ważny w silnikach z turbodoładowaniem. Niestety producenci samochodów podchodzą do tego bardzo nonszalancko. Obniżając koszty stosują obejmy metalowe niskiej jakości, rozwiązania techniczne nie gwarantujące szczelności. Liczy się tylko niski koszt wyprodukowania samochodu. Będzie to jakoś jeździło, a ewentualne koszty napraw spadają już na użytkownika.

Galeria zdjęć z naprawy

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.