Syczenie podczas przyśpieszania – Passat B6, silnik 2.0 TDI

Syczenie podczas przyśpieszania – Passat B6, silnik 2.0 TDI

Jeśli w Twoim samochodzie podczas dodawania gazu i przyśpieszania występuje syczenie spod maski, w okolicy turbosprężarki wielce prawdopodobne, że spotkała twój samochód usterka polegająca na powstaniu nieszczelności w chłodnicy recyrkulacji spalin EGR. U mnie w ostatnim etapie przed wymianą szczególnie dźwięk syczenia podczas przyśpieszania był słyszalny powyżej prędkości 120 km/h na autostradzie. Jak chciałem wyprzedzić i delikatnie dodawałem gazu, to wtedy zaczynało syczeć. Jak się odpuściło gaz, to przestawało. Trzeba zaznaczyć, że to nie jest świst ani takie typowe świszczenie jak świszczy turbina, co się czasem słyszy w samochodach z silnikami 1.9 TDI jak dodają gazu. To jest ewidentne syczenie, ssssssssssss.

używana chłodnica recyrkulacji spalin Passat b6 2

W moim samochodzie wspomniane objawy zaczęły się przy przebiegu 150 tys. kilometrów. Teraz to wiem, bo wtedy sądziłem, że tak właśnie syczy układ turbosprężarki, począwszy od węża intercoolera, a kończąc na samej sprężarce. Na początku sądziłem, że rura turbo ma nieszczelność, bo w okolicy połączenia z chłodnicą powietrza były niewielkie ślady zapocenia olejem. Uznałem, że nie ma sensu wymieniać tego węża, bo jak go wyjąłem, to sam w sobie ma taką budowę, że lekka nieszczelność jest już zaplanowana fabrycznie. Dlatego długi czas jeździłem z delikatnymi objawami syczenia. Nie były one na tyle dokuczające, żeby opłaciło się robić cokolwiek.

Później jakoś wmówiłem sobie, że to syczy turbina, bo to syczenie dokładnie pojawia się mniej więcej w okolicy kiedy zaczyna działać, czyli przy 1750 obr./min.

Wspomniane syczenie nie zależało ani od warunków pogodowych, anu od obciążenia samochodu, wilgotności powietrza, temperatury zewnętrznej czy temperatury silnika. Po prostu syczało i już. Ale tak jak napisałem było to tak delikatne, że ja to słyszałem, ale np. już moja żona tego nie słyszała.

Ciekawe jest to, że nie występowało na biegu jałowym. Czyli jeśli gazowałem silnikiem na postoju to nie było niczego słychać spod maski. Przy dużych prędkościach tego syczenia nie słyszałem, ale to raczej z powodu ogólnie dużego hałasu w samochodzie jak się jedzie szybciej.

Na forum opisywane przyczyny wskazywały właśnie na nieszczelność na oringu rury intercoolera, pęknięta rura turbo, albo przetarty wężyk podciśnienia turbiny w okolicy akumulatora. Coś jest źle skonstruowane i przeciera się od drgania silnika.

Jednak w pewnym momencie, gdzieś przy przebiegu 186 tys. km syczenie stało się na tyle dokuczliwe, że postanowiłem zająć się problemem na poważnie. Łatwiej też było o diagnozę, bo objawy były wyraźne i ciągłe.

Opis objawów

Podczas przyśpieszania silnik syczy w okolicy tyłu silnika, bliżej ściany grodziowej przedziału pasażerskiego, w okolicy turbosprężarki, ale nie na górze tylko raczej z dołu silnika. Żeby wywołać ten dźwięk trzeba delikatnie przyśpieszać od prędkości 35 do 50 km/h na trzecim biegu. Ja mam skrzynię DSG, więc najlepiej było to robić w trybie manualnym, ale automaty czy manual nie było różnicy kiedy syczenie się pojawiało.

Pod koniec najbardziej syczenie było słychać jak jechało się z prędkością minimum 120 km/h i dodawało gazu na wysokim biegu (6). Wtedy syczało konkretnie.

Podsumowując syczenie występuje w dwóch przypadkach, albo jedziesz szybko i zaczynasz przyśpieszać (to szczególnie dawało się we znaki na autostradzie) albo żeby pokazać objaw mechanikowi wyczaiłem, że dzieje się to też przy mniejszych prędkościach, ale tak jak opisałem wyżej, musi być 3 bieg i konkretny przedział prędkości.

Wpływ na dynamikę silnika i spalanie

Objaw syczenie nie miał w moim przypadku żadnego wpływu na dynamikę silnika, moc, zużycie paliwa. Odruchowo tylko jakoś wolniej się jeździło, bo syczenie jakoś dawało takie wrażenie jakby miało się zaraz coś zepsuć.

Naprawa

Okazało się, że za syczenie odpowiada nieszczelność powstała na ośce przepustnicy zaworu EGR w chłodnicy recyrkulacji spalin. Niestety ten osprzęt silnika odpowiadający za zachowanie czystości spalin jest słabej jakości. Kolejna zaawansowana technologicznie rzecz, która zwiększa awaryjność silników diesla.

Na zdjęciu wodać jak okopcona jest okolica przepustnica w zaworze EGR.

VW AUDI Chłodnica recyrkulacji spalin 03g131512adNaprawa polegała na wymianie chłodnicy spalin. Na forum ktoś próbował, czy można dorobić taką tulejkę do trzpienia przepustnicy, ale ten element jest łączony fabrycznie przez zaprasowanie i teoretycznie nie ma możliwości go regenerować. Ale na portalu aukcyjnym pojawiły się już pierwsze oferty zakładów, które za około 650 zł regenerują tą część. Trzeba starą chłodnicę oddać.

Nowa chłodnica spalin kosztuje 1700-1800 zł plus koszty wymiany.

Ja zdecydowałem się na zakup części używanej, za którą zapłaciłem 680 zł plus koszt przesyłki. Nie wiem ile kosztuje wymiana samej chłodnicy spalin, bo robiłem w komplecie z innymi rzeczami, ale sądzę, że około 300 zł.

Chłodnica spalin – numer części: 03g131512ad

numer części chłodnicy spalin VW audi 03g131512adJeśli macie silnik 2.0 TDI BMP z roku produkcji 2006, to prawdopodobnie macie taką chłodnicę. W całym okresie produkcji było montowane kilka różnych modeli chłodnicy spalin, które nie pasują do siebie i nie można ich zamieniać. Trzeba wymienić dokładnie na zgodną z numerem części.

Kupując trzeba się upewnić, że zestaw chłodnicy jest kompletny, że jest bańka podciśnieniowa, osłony termiczne itd. bo potrafią sprzedawać co mają. Także w opisie sprawdzajcie, czy jest wyraźnie napisane że na oście nie ma przedmuchów, albo poproście sprzedawcę o oświadczenie. W sprzedaży są także używane chłodnice spalin uszkodzone, z luzami na oście przepustnicy zaworu recyrkulacji EGR. Uważajcie żeby się nie nadziać.

Jak na wymieniałem chłodnicę spalin nie było ofert regeneracji ani gotowych chłodnic regenerowanych, dlatego kupiłem używaną. Ale teraz wybrałbym chyba regenerowaną. Dają na nią 100% gwarancję szczelności.

UWAGA !!!

Mniej więcej po miesiącu użytkownia używanej chłodnicy z Allegro zaczęła syczeć ponownie. Konieczna była wymiana, ale tym razem zdecydowałem się na fabrycznie nową oryginalną z ASO Volkswagena. Koszt nowej chłodnicy to ok. 1700-1800zł. Do tego trzeba doliczyć wymianę około 300zł. Są to ceny z fakturą. Jak wam ktoś powie 300 zł za wymianę bez faktury, to oznacza że gratisem zarobił 43% z tej kwoty, czyli prawie 450zł. Bieżcie faktury.

 

Galeria zdjęć z naprawy

7 komentarzy do wpisu „Syczenie podczas przyśpieszania – Passat B6, silnik 2.0 TDI”

  1. Nowa oryginalna chłodnica spalin VW kosztuje około 1700-1800 zł.
    Ostatecznie okazało się, że po miesiącu użytkownia używana także zaczęła przepuszczać i musiałem wmienić na oryginał. Z wymianą ok. 2000-2100. Sama wymiana około 300zł.

  2. Super artykuł!! Miałem podobny problem, też obawiałem się o turbine. Silnik 2.0 170 KM. Tyle że u mnie praktycznie przy każdym kick-downie syczenie było słyszalne (nawet moja kobita słyszała). W moim przypadku jednak okazało się że jedynie rurka recyrkulacji miała dziurę. Zastępczo została zaspawana, nowa w ASO koszt 190 zł, co do kosztu wymiany to czekam na informację z ASO. Także podpisuję się dwoma rękami pod artykułem, z drugiej strony to nie wiadomo co lepsze bo regeneracja turbiny to ok. 1300 zł, nowa chłodnica jak piszesz 2100!! No niestety takie już czasy że pakują te eko bzdury w silniki i są koszty. Mam jeszcze jedno pytanie (tez mam dsg), mianowicie jak często zapala i czy w ogóle zapycha Ci się DPF ??Ja mam auto rok czasu, jeżdżę dynamicznie , zrobilem ponad 20 000 km i już 4 razy wypalałem go, najciekawsze że nie koniecznie działo się to na krótkich odcinkach, a również na trasie! Z góry dzięki za odpowiedź bo coraz częściej zastanawiam się nad jego usunięciem, ale z tego co czytam jest to niezgodne z prawem. Pozdrawiam wszystkich właścicieli VW.

  3. Jestem po analogicznie zdiagnozowanym problemie. Miałem do wyboru nową chłodnicę spalin ( zdecydowałem się na zamiennik; podobno o ulepszonej konstrukcji za 700zł z dwuletnią gwarancją) albo chłodnicę regenerowaną za 350 zł z roczną gwarancją i zwrotem starej chłodnicy ( taka jest do kupienia w Skórzewie pod Poznaniem). Teraz przyjdzie mi poczekać aby przekonać się o słuszności takiej decyzji. Cena nowej oryginalnej ca 1700zł jest trochę odstraszająca.

  4. Dodam swoje trzy grosze, auto audi a3 1.9tdi, objawy miałem identyczne jak te tutaj opisywane – pomogła wymiana uszczelek turbosprężarki, downpipe, uszczelki EGR, uszczelki chłodnicy spalin. Dodatkowo łącznik tłumika. Cena za całość 900zł, wszystko na ori aso częściach, wpadł jeszcze czujnik temperatury spalin dpf, płyn chłodniczy i ustawienie zbieżności. W samochodzie cisza aż miło

  5. Witam. Czy nazwę lub adres firmy ze Skorzewa która się zajmuje regeneracja,można prosić. Mam ten sam problem.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.