Passat B6 – naprawa odklejonego lusterka zewnętrznego

Passat B6 – naprawa odklejonego lusterka zewnętrznego

W pewnym momencie podczas jazdy zauważyłem, że lewe lusterko zaczęło falować i delikatnie drgać. Na początku myślałem, że wynika to z nierówności i dziur na drodze, ale za chwilę jadąc po równej nawierzchni z dużą prędkością falowanie także występowało.

Po zatrzymaniu samochodu okazało się, że lusterko wisi na włosku i jest kompletnie odklejone od maty grzewczej. Wtedy skojarzyłem, że zimą miałem raz wrażenie, że nie działa ogrzewanie lusterka. Jakoś tej zimy nie było okazji na używanie podgrzewania lusterek, dlatego jakoś o temacie problemu z grzaniem zapomniałem. Teraz już wiadomo co było przyczyną.

Demontaż lusterka

Jak zdjąć lusterko, a właściwie wkład lusterka w Passacie B6? Teoretycznie jest to prosta sprawa, tak też było u mnie. Wystarczy zaopatrzyć się np. w kawałek elastycznego plastiku, żeby mieć większą powierzchnię styku, włożyć go pomiędzy górną część wkładu lusterka i obudowę lusterka i energicznie pociągnąć w zewnętrzną stronę. Wcześniej pamiętajmy obniżyć lusterko maksymalnie w dół, ułatwi nam to sprawę. Niektórzy piszą, żeby palcami odciągnąć wkład i zeskoczy z zaczepów. Ja nie potrafiłem włożyć palców, szczelina była za mała.

Passat B6 jak demontaż wkładu lusterkaMała uwaga. Z rozebraniem lewego lusterka, a właściwie z wyjęciem wkładu nie miałem problemów. Zeskoczył z zaczepów prawie natychmiast. Ale z ciekawości próbowałem to samo zrobić z lusterkiem z prawej strony i musiałem odpuścić. Nie było z nim problemów, a jedno co mogło się stać, to tylko, że połamię wkład. Jakoś ciężko siedział. Wtedy być może koniecznym jest zdjęcie obudowy lusterka żeby wyjąć wkład. Gdzieś w sieci jest instrukcja jak to zrobić w Passacie B5, lusterka są podobne, tutaj na zdjęciach zobaczycie jak wygląda wnętrze obudowy lusterka. Mam nadzieję, że to pomoże wam w naprawie.

W efekcie mamy zdemontowany wkład lusterka. Teraz musimy przykleić lustro do maty grzejnej wkładu.

Jak przykleić wkład lusterka do maty grzewczej

Do przyklejenia lusterka użyłem kleju do szyb samochodowych. Dostępne są kleje rożnych producentów. Ja użyłem jedyny jaki dało się kupić w mojej miejscowości. Nie będę podawał nazwy, bo nie chcę nikogo faworyzować. Ewentualnie napiszę jak lusterko odleci, żeby nikt się więcej nie naciął na słabej jakości klej.

Passat B6 klej do szyb nalożony na wkład lusterka zewnętrznegoKupując klej warto kupić też zmywacz. Za jego pomocą czyścimy powierzchnię pozostałą po starym kleju. Starego kleju do szyb się nie usuwa, już na pewno nie mechanicznie. Ja nie miałem takiego zmywacza, co nieco usunąłem rozcieńczalnikiem, ale rozcieńczalnik chwycił tylko najsłabsze części tego co zostało po starym kleju.

Następnie wyciskamy niewielką ilość kleju do szyb samochodowych i rozprowadzamy cienką warstwę. Powierzchnie maty grzejnej i lustra są idealnie dopasowane i nie potrzeba stosować dużej ilości kleju. Tym bardziej, że może to niekorzystnie wpływać na szybkość grzania lusterka.

Przygotujcie sobie ręczniki papierowe, ponieważ klej strasznie brudzi i szybko trzeba go usuwać. Upewnijcie się, że przed pozostawieniem do wyschnięcia na szkle lustra po stronie widocznej dla kierowcy nie ma śladów kleju.

Dodatkowo przydadzą się plastikowe ściski, którymi ściśniemy lustro z matą aby powierzchnie dobrze przylegały. Aby nie porysować powierzchni lustra można podłożyć ręcznik papierowy.

Klej do szyb samochodowych schnie około 8 godzin, tak że na drugi dzień można lusterko montować do samochodu.

Prace dodatkowe

Jak już mamy zdjęty wkład lusterka warto usunąć skostniały smar i posmarować nowym miejsce gdzie chodzi taka blaszka podczas regulacji lusterkiem. Stary smar twardnieje i podczas regulacji lusterkiem jest efekt przeskakiwania, a nie płynnej zmiany pozycji ustawienia lusterka.

Uwagi

Jak zimą zauważycie, że lusterko nie grzeje nie musi to oznaczać awarii układu ogrzewania lusterek albo uszkodzenia maty grzewczej lusterka. Może się okazać, że winę jest odklejone lusterko od maty. Nie zawsze będzie wtedy to widoczne. Odklejenie może być takie, że będzie słabo to wyłapać. Tak, że zamiast zaczniecie sprawdzać bezpieczniki, czy szukać wkładu do wymiany, sprawdźcie czy nie jest odklejony.

Galeria zdjęć z naprawy

2 komentarze do wpisu „Passat B6 – naprawa odklejonego lusterka zewnętrznego”

  1. Dzięki za radę, dziś mi się odkleiło lewe i się zastanawiałem jak wyciągnąć to co zostało.

  2. Witam, dosłownie miałem prawie identyczny przypadek tylko z prawym. Podczas jazdy testowej nie zauważyłem tego, ewentualnie odkleiło się tuż po zakupie.
    Byłem pewien, że to od autostradowych prędkości cały mechanizm się wyrobił i trzeba będzie wymieniać a tu po zdemontowaniu okazało się, że szkło wisi dosłownie na kilku mm kleju w górnej części.
    Ale za to jak się trzymało, samo jeszcze by powisiało tylko co z tego skoro regulacja nie działała i w efekcie odstępu maty od szkła samo grzanie.
    Mata grzewcza sprawna a do sklejenie użyłem……. już przeterminowanego i bardzo gęstego kleju do twardych przeźroczystych plastyków.
    Odtłuściłem preparatem G20-coś jak alkohol izopropylowy ale lepsze specjalne do elektroniki, nałożyłem kratownicę z tego kleju i palcem później na jednolitą jak najcieńszą warstwę i po chwili by rozpuszczalnik odparował lepiej docisk z umiarem w dłoni.
    Cała operacja zajęła może z 5 min dzięki większej gęstości tego kleju otwartego już ponad 2 lata temu. Po godzinie włączyłem grzanie i wszystko sprawne. Trzyma lepiej niż z fabryki i działa tak samo jak lewe. Sprawdzone pirometrem podobne temperatury w lecie teraz ok 45st. C. Na pewno ten mój klej nie popęka jak fabryczny i nie puści.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.