Passat B6 brzęczy podczas przyśpieszania w okolicy silnika z prawej strony

Passat B6 brzęczy podczas przyśpieszania w okolicy silnika z prawej strony

Silnik 2.0 TDI w Passacie nie grzeszy kulturą pracy, zwłaszcza jednostki z kilkuset tysiącami kilometrów na liczniku. W silniku z dużym przebiegiem nieznacznie wzrasta poziom drgań, które mają ogólny wpływ na pogorszenie komfortu dla pasażerów. Zwłaszcza odczuwalne są minimalne drgania podczas przyspieszania.

Zwłaszcza podczas dynamicznego przyśpieszania silnik narażony jest na przeciążenia generujące drganie bloku silnika, a co za tym idzie wszelkiego osprzętu przymocowanego do niego. Odstępy między elementami, i elementy tłumiące drgania zaprojektowane przez inżynierów z Niemiec, nie zawsze są wystarczające aby zniwelować powstałe drganie.

Nie są to drgania typu, że rzuca całym silnikiem, ale wpływają na ogólne odczucie zmniejszenia komfortu podróżowania.

Przyczyna drgania i hałasu

Nie było łatwo zdiagnozować źródło dodatkowych nieprzyjemnych dźwięków, bo jak wiadomo używany Passat B6 potrafi skrzypieć, brzęczeć i popiskiwać. Oczywiście ja to porównuję do sytuacji idealnej, bo oczekuję od auta, że nie będzie wydawało żadnych dźwięków. Dlatego jak pojawia się jedno, czy dwa miejsca że zaczyna być słychać jakieś dodatkowe niepotrzebne dźwięki, to już jest dla mnie niedopuszczalne i trzeba problem rozwiązać.

W tym przypadku problemem było nieregularność pojawiania się tego dźwięku, raz był, raz nie. Czasami było go słychać podczas przyśpieszania bardziej, czasami słabiej albo w ogóle.

Na poniższym zdjęciu widać winowajcę. Hałas pochodzi rurki klimatyzacji poprowadzonej pomiędzy nadkolem a silnikiem. Odstępy między rurką, a sąsiadującymi z nią elementami są zbyt małe i jak silnik zaczyna lekko drgać to rurka wpada w rezonans i zaczyna obijać się o otaczające ją pozostałe elementy silnika. Rurka połączona jest z klimatyzacją, dlatego naturalne jest, że będzie wpadać w drgania podczas np. przyśpieszania, kiedy jednak przeciążenia w silniku są duże i kultura pracy motoru mniejsza.

Na dalszych zdjęciach pokazałem jeszcze dwa miejsca gdzie pojawiają się dźwięki. Wszystkie dotyczą tej samej rury. Jedno to kolanko, gdzie rura schodzi w dół za silnik, drugie to miejsce gdzie poprowadzona jest po podłużnicy. Gumowe tuleje dystansowe, które są tutaj zamocowane fabrycznie mają za małą grubość i jak rura wpada w drgania, to mimo wszystko powstaje charakterystyczne brzęczenie jak dwa metalowe elementy drgają i stykają się jeden o drugi.

passat b6 silnik brzęczy podczas przyśpieszania z prawej strony

Jak pozbyć się tego hałasu

Będziemy do tego potrzebowali klucz torx, otulinę izolacyjną na rury instalacji centralnego ogrzewania, plastikowe opaski zaciskowe.

Najpierw musimy odkręcić zbiornik płyny chłodzenia. Jest zamocowany na dwie śruby. Uważajcie, żeby wam nie spadły. Odczepiamy przymocowane do niego różnego rodzaju przewody i unosimy go do góry. Miejsca nie ma dużo, ale wystarczy żeby włożyć rękę i nałożyć na rurkę otulinę.

Jak widzicie na zdjęciach, ja nałożyłem ją w trzech miejscach. Na wysokości podłużnicy, na wysokości gdzie rurka idzie pod łapą mocującą silnik, i na kolanku gdzie rurka klimatyzacji schodzi w dół za silnik.

W miejscu, gdzie przewód klimatyzacji schodzi w dół z tyłu za silnik też jest mało miejsca między rurką, a łapą silnika. Dlatego zdecydowałem, że także w tym miejscu założę otulinę. Aby nie spadła całość zamocowałem za pomocą opaski zaciskowej.

passat b6 brzęczenie w okolicy klimatyzacji sposób na zniwelowanie brzęczenia

passat b6 miejsce powstawania drgania silnika o przewód klimatyzacji

W miejscu gdzie przewód klimatyzacji jest poprowadzony wzdłuż podłużnicy także dochodzi do powstawanie nieprzyjemnych dźwięków. Łatwo to sprawdzić. Wystarczy poruszać rurką od klimatyzacji na boki i zobaczysz, w których miejscach obija się o otaczające ją elementy.

Oczywiście pewien luz powinien pozostać. Nie można doprowadzić do sytuacji, że rura będzie zamocowana na sztywno, bo wtedy może dojść do jej uszkodzenia w innym miejscu. Zakładam, że będzie to któreś z miejsc gdzie jest łączona.

passat b6 hałas przy przyśpieszaniu z prawej strony auta od strony sprężarki klimatyzacjiDo usunięcia drgania zastosowałem otulinę izolacyjną do przewodów grzewczych centralnego ogrzewania, którą można kupić w dowolnym markecie budowlanym. Jej montaż jest o tyle wygodny, bo jest nacięta z jednej strony wzdłuż. Wystarczy więc tylko odciąć potrzebna długość, założyć na rurę i zacisnąć ewentualnie dodatkowo plastikową opaskę zaciskową.

Pomimo tego, że otuliny wyglądają podobnie, to występują w różnej grubości i średnicy. Warto dobrać odpowiednią średnicę i grubość, żeby całość po założeniu pianki nie była zbyt sztywno osadzona. Minimalny luz powinien pozostać.

Ja użyłem otuliny szarej, ale jest jeszcze czerwona powlekana. Ma mniejszą grubość i być może lepiej się nadaje, bo jednak szara po zamontowaniu sprawia, że rura rusza się tylko w minimalnym stopniu. To już pozostawiam każdemu do własnego wyboru.

otulina izolujaca do rur centralnego ogrzewania wykorzystana do usunięcia drganiaNa zdjęciu poniżej pokazałem gumowy element dystansowy zamontowany fabrycznie przez VW, który jednak okazuje się niewystarczający aby zniwelować drgania przewodów klimatyzacji.

passat b6 gumowy element dystansujący nakładany na przewody klimatyzacjiMontujemy z powrotem zbiornik na płyn chłodniczy. Gotowe. Całość nie powinna zająć dłużej niż 20 minut.

 

4 komentarze do wpisu „Passat B6 brzęczy podczas przyśpieszania w okolicy silnika z prawej strony”

  1. Trudno określić, słychać było z prawej strony. Przy wysokich obrotach, taki rezonans. Lub np. jak dynamicznie przyśpieszasz pod obciążeniem, silnik wtedy dostaje wibracji i to wtedy było.

  2. Mam. Passata cc. Gdy przyspieszam albo jadę po górę silnik pod obciążeniem słychać przy 1600 1700 chwilę taka wibracje brzęczenie że tak powiem trudno ogdanac z kad się to wydobywa przechodzi ten dźwięk myślisz że to może być to

  3. Mam (chyba) przyjemność poruszania się Passatem B7 jako auto zastępcze w 2.0TDI 140 KM w skrzyni manualnej 2015 rok (przebieg 129tys.) w swoim garażu mam też VW CC z 2013 roku również z silnikiem 2.0 TDI 140 KM (przebieg 165tys). W kabinie po prawej stronie słychać w miarę regularne „szuranie” (przy wyłączonej klimatyzacji słychać wyraźnie, ale tylko w środku w kabinie na zewnątrz w komorze silnika jest to dźwięk nie do wykrycia) dźwięk jest denerwujący i brzmi jak coś poważnego tak jakby coś o siebie tarło. Sprawdzaliśmy z mechanikami na kanale przy odpalonym silniku/na włączonej klimatyzacji/wyłączonej. W swoim CC wymieniłem rozrząd (wszystkie rolki napinacze), kompletne sprzęgło i wrzuciłem nową skrzynie biegów, niestety przyszła pora na wszystkie naprawy w jednym czasie. Myślałem, że to pomoże jednak charakterystyczny dźwięk pozostał mimo wszystko, w aucie zastępczym po jednym dniu jazdy słyszę ten sam dźwięk.. więc na pewno nie jest to indywidualny przypadek. Czy w tych passatach jest jakaś dodatkowa pompka umieszczona po stronie pasażera przy desce rozdzielczej, która może emitować taki dziwny dźwięk? Czy wibracje które są opisane w tym materiale mogą być te same co u mnie? Dźwięk jest słyszalny na wolnych obrotach z delikatym nasileniem przy ich zwiększeniu. Będę wdzięczny za każdą opinie lub pomoc, ponieważ powoli zaczynam tracić cierpliwość..

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.