Jaki interfejs diagnostyczny (kabelek) kupić do diagnostyki samochodu programami Forscan i ELMConfig

Jaki interfejs diagnostyczny (kabelek) kupić do diagnostyki samochodu programami Forscan i ELMConfig

To jest poradnik dla osób, które nie orientują się w gąszczu przeróżnych ofert interfejsów diagnostycznych ELM327, tzw. kabelków do podłączenia do komputera samochodu poprzez złącze diagnostyczne OBD2.

Mam nadzieję, że rozwieję kilka niejasności i obraz ofert na portalach aukcyjnych czy bezpośrednio na stronach producentów interfejsów stanie się dla was bardziej czytelny.

Wszyscy piszą wszystko

Przede wszystkim należy zauważyć, że czy to na Allegro, OLX, innych portalach z ogłoszeniowych czy na stronach producentów możemy się spotkać z określeniami, które nie pasują do danego sprzętu.

Wynika to z faktu, że osoby chcące sprzedać urządzenie, chcą dotrzeć do jak największej liczby odbiorców korzystających z wyszukiwarki. Dlatego nie ważne, czy dany sprzęt posiada jakąś funkcję, czy jej nie posiada. I tak zostanie wpisana, albo do tytułu aukcji, tytułu strony, albo do treści.

Oczywiście w treści będzie napisane, że danej funkcji NIE POSIADA – ale trzeba być czujnym. Zwracać uwagę właśnie na to czego dany kabelek nie posiada, czego nie obsługuje.

Przede wszystkim nikt już nie robi interfejsów na starym poczciwym ELM327. Używają innych chipsetów. Natomiast nazwa ELM327 tak mocno się zakorzeniła jako określenie rodzaju interfejsu do połączenia z komputerem samochodu przez złącze OBD2, że stanowi niemalże już nazwę handlową. Coś w rodzaju, że na wszystkie buty sportowe mówi się Adidasy. Chociaż nie są oryginalnymi butami tej znanej marki.

Rozwiązania o ograniczonej funkcjonalności

Trzeba pamiętać, że w kwocie ok. 170 zł nie otrzymamy w pełni profesjonalnego narzędzia do pracy z komputerem samochodu. Wiele można zrobić, ale nie wszystko.

Do prac profesjonalnych będziecie potrzebować tester serwisowy FORD IDS, którego cena to kilkanaście tysięcy złotych.

Analiza oferty interfejsów ELM327 firmy Viaken

Moją analizę przeprowadzę na podstawie oferty interfejsów ELM327 firmy Viaken do samochodów marki Ford. Sam kupiłem ten produkt i łatwiej mi będzie pokazać wam czym różnią się poszczególne produkty na ich stronie.

Można powiedzieć, że de facto urządzenie jest jedno, szeroką ofertę robi różnorodność chipów i typów komunikacji. Ewentualnie zestawów, które zawierają dodatkowe adaptery.

Chip interfejsu ELM327

W przypadku Vianena wykorzystywane są na ten czas dwa rodzaje chipów do wykonania interfejsu dla samochodów marki Ford.

  • Chip STN1170 – starszy typ, wolniejszy.
  • Chip STN2120 – najnowszy typ, szybszy.

Dlaczego wszyscy piszą, że ich kabelek to ELM327, skoro używają innego chipsetu? Chodzi o to, że nazwa chipsetu ELM327 jest rozpowszechniona i każdy kto pierwszy raz zetknie się z tym tematem szuka czegoś na temat ELM327. Sam chipset jest już bardzo stary i zastąpiły go nowsze rozwiązania, ale nazwa tak bardzo się spopularyzowała, że każdy używa nazwy ELM327.

Dlatego producenci nie chcąc wypaść z wyszukiwarki nadal używają tej nazwy chipsetu aby ich produkty były wyszukiwane przez potencjalnych klientów.

Dlatego Viaken w opisie produktu pisze tak:

ELM327 v4 FORD na najnowszym STN2120 (Układ kilkanaście razy szybszy od zwykłego ELM327)

Niby STN2120 jest nowszy, natomiast nadal popularna jest wersja STN1170 ze względu na niższą cenę.

Typ komunikacji interfejsu

Rozróżniamy trzy typy komunikacji:

  • Przewodową, czyli tzw. kabelek zakończony z jednej strony wtykiem OBD2, a z drugiej strony wtyczką USB do podłączenia do laptopa.
  • Bezprzewodową przez Bluetooth.
  • Bezprzewodową przez WiFi.

Komunikacja za pomocą kabla jest zalecana do modyfikacji parametrów w komputerze samochodu.

Komunikacja bezprzewodowa jest bardzo wygodna jeśli chcemy odczytywać parametry lub błędy samochodu podczas jazdy, np. za pomocą aplikacji Forscan w telefonie. Oczywiście może być to także dowolna inna aplikacja OBD2.

Obsługiwane protokoły

Interfejs, którego będziecie używali powinien posiadać obsługę protokołów OBD2, EOBD oraz JOBD.

Samochodzy ze złączem OBD2 mogą używać jednego z pięciu protokołów:

  • SAE J1850 PWM,
  • SAE J1850 VPW,
  • ISO9141-2,
  • ISO14230-4 (KWP2000),
  • ISO 15765-4/SAE J2480.

W oznaczeniach interfejsów, w opisach powinniście znaleźć jeden z poniższych zapisów, bądź podobny, czasmi w opisach używane są skróty.

  • ISO15765-4 (CAN-BUS) – najpopularniejszy w samochodach od rocznika 2008
    • ISO 15765-4 CAN (11 bit ID, 500 Kbaud)
    • ISO 15765-4 CAN (11 bit ID, 250 Kbaud)
    • ISO 15765-4 CAN (29 bit ID, 500 Kbaud)
    • ISO 15765-4 CAN (29 bit ID, 250 Kbaud
  • ISO14230-4 (Keyword Protocol 2000 / KWP2000)
    • ISO 14230-4 KWP (5 baud init,10.4 Kbaud)
    • ISO 14230-4 KWP (fast init,10.4 Kbaud)
  • ISO9141-2 (Asian, European, Chrysler vehicles) – (5 bajtów inicjujących tzw. baud init, 10.4Kbaud)
  • SAE J1850 VPW / bądź oznaczają J1850 VPW (GM vehicles) – (41.6Kbaud)
  • SAE J1850 PWM / bądź oznaczają J1850 PWM (Ford vehicles) – (10.4Kbaud)

Poszczególne marki wprowadziły także swoje dodatkowe protokoły. Dlatego kupując urządzenie powinniśmy sprawdzić, czy producent interfejsu deklaruje współpracę z protokołami danego producenta samochodu. Przykładowo dla Forda są to:

  • FORD HS CAN
  • FORD MS CAN
  • FORD SCP
  • FORD 9141

Czasami w opisach podawane są tekże protokoły:

  • A.SAE J1939 CAN (29-bitowy identyfikator, 250 * Kbaud)
  • B.USER1 CAN (11 * bit ID, 125 * Kbaud)
  • C.USER2 CAN (11 * bit ID, 50 * kbaud)

Ale wydaje mi się, że nie są to protokoły do OBD2.

Przełącznik komunikacji MS-CAN / HS-CAN

Dla poprawnej obsługi programów diagnostycznych dedykowanych do Forda, czyli np. Forscan czy ELMConfig interfejs powinien posiadać przełącznik komunikacji interfejsu MS-CAN / HS-CAN.

Najwygodniej aby był to przełącznik programowy, a nie fizyczny pstryczek umieszczony na obudowie interfejsu.

Poniżej pokazałem przykłady interfejsów z mechanicznym przełącznikiem MS-CAN / HS-CAN. Takich interfejsów nie kupujemy. To są przestarzałe konstrukcje. Obecnie ci sami producenci wypuścili już interfejsy wyglądające identycznie, ale bez przełącznika fizycznego, z automatycznym przełączaniem trybu komunikacji.

Jaki interfejs kupić do danego modelu samochodu?

Warto przejrzeć forum dedykowane dla danego modelu samochodu i wybrać ten interfejs, który najczęściej przewija się we wpisach. Na pewno uzyskacie dla niego najwięcej pomocy ze strony innych forumowiczów.

Najpopularniejszy interfejs kablowy do Forda. W przypadku samochodów marki FORD najpopularniejszy na forum i uznawany za najpewniejszy jest kablowy VIAKEN. Sam modyfikowałem wielkość akumulatora w module BCM i wszystko przebiegło bez najmniejszego problemu. Opis znajdziecie na stronie Jak sprawdzić i zmienić ustawienia parametrów akumulatora w module BCM w samochodzie Ford S-Max / Mondeo za pomocą programu ELMConfig

Jeśli chodzi o samo sczytanie błędów. Albo diagnostykę w czasie jazdy, nie trzeba się ograniczać do najdroższych produktów. Ja na przykład dawno temu kupiłem interfejs ELM327 przez Bluetooth marki Vgate iCar3 i wciąż mam z nim losowe problemy z nawiązaniem komunikacji. Wtedy kosztował ok. 70 złotych. Natomiast znajomy teraz kupił najtańszy interfejs za kilkanaście złotych i łączy się niemal momentalnie. Pokazuję go na zdjęciu poniżej. Mogę go polecić. Pracuje bardzo szybko i nie ma z nim żadnych problemów. Technika poszła widać do przodu.

Czytaj także: Interfejs diagnostyczny dla samochodu Ford S-MAX polift, rok prod. 2012

A co z programem diagnostycznym?

Pamiętajcie, że aby cokolwiek zrobić w komputerze samochodu potrzebujecie do kompletu oprogramowanie diagnostyczne.

Może to być aplikacja na telefon pobrana ze sklepu Play bądź innego zaufanego źródła. Wtedy najlepiej zaopatrzyć się w interfejs bezprzewodowy na Bluetooth.

Może to być oprogramowanie instalowane na komputerze.

Natomiast pamiętajcie, że jeśli chcecie modyfikować ustawienia w komputerze samochodu warto aby połączenie było pewne, czyli fizyczne, kablowe.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.