Jak sprawdzić i zmienić ustawienia parametrów akumulatora w module BCM w samochodzie Ford S-Max / Mondeo za pomocą programu ELMConfig

Jak sprawdzić i zmienić ustawienia parametrów akumulatora w module BCM w samochodzie Ford S-Max / Mondeo za pomocą programu ELMConfig

To jest poradnik instrukcja manual w jaki sposób zmodyfikować ustawienia i parametry akumulatora w komputerze samochodu Ford S-Max, Mondeo, Galaxy w module BCM.

Ten opis przyda się osobom montującym akumulator o innej pojemności niż posiada akumulator fabryczny. Bądź tym, które mają problem z niedoładowanym, bądź przeładowanym (gotującym) się akumulatorem w swoim samochodzie.

Robimy to po to, aby moduł inteligentnego ładowania akumulatora BMS prawidłowo ładował baterię w samochodzie. Żeby jej nie przeładowywał oraz doładowywał do odpowiedniego poziomu.

Do wykonania zmian potrzebujemy:

  • Interfejs diagnostyczny najlepiej z automatycznym przełącznikiem magistrali komunikacji MS-CAN / HS-CAN z dłuższym kablem USB,
  • Laptopa z zainstalowanym programem ELMConfig.

Tryb połączenia w magistrali komunikacji MS-CAN jest potrzebny gdyż dane o wielkości zamontowanego akumulatora trzeba zmienić zarówno w module BCM do którego dostaniemy się w połączeniu magistrali komunikacji HS-CAN, ale także w module IPC, do którego aby się podłączyć musimy mieć interfejs z trybem połączenia magistrali komunikacji MS-CAN. Inaczej nie uda nam się dostać do modułu IPC.

Połączenie programu ELMConfig z komputerem samochodu

Jak podłączyć program ELMConfig do komputera samochodu opisałem we wpisie pt. ELMConfig – instalacja, uruchomienie programu i konfiguracja połączenia z komputerem samochodu

Procedura wprowadzania zmian

Operacje modyfikacji można podzielić na dwa etapy. Pierwszy to wprowadzenie zmian w module BCM, drugi w module IPC. Dla każdego z modułów jest ta sama procedura i zestaw czynności. Ale wykonujemy je osobno dla kżdego z modułów. Nie robimy zmian w dwóch modułach jednocześnie. Ja to podzieliłem na dwa etapy, z tym samym zestawem czynności.

Etap 1 – zmiana w module BCM

Zmieniamy wielkość akumulatora w module BCM. Jeśli w module BCM mamy ustawioną mniejszą pojemność baterii niż w rzeczywistości jest zamontowana w aucie, to bateria będzie notorycznie niedoładowana. Jeśli w module BCM mamy ustawioną większą pojemność baterii niż w rzeczywistości, będzie ona przeładowywana.

Etap 2 – zmiana w module IPC

Dla porządku zaleca się wprowadzić zmiany wielkości akumulatora w module IPC. Nie jest to konieczne, samochód bez tego będzie prawidłowo pracował, ale zaleca się to wykonać.

Ogólny spis czynności

Czynności dla zmian w module BCM i IPC są takie same.

  1. Wczytanie informacji o samochodzie z modułu do programu (przycisk z krzaczkami).
  2. Wczytanie danych konfiguracyjnych z modułu (Read CCD from …) i wczytanie do Central Configuration (CCD) programu ELMConfig.
  3. Zapis sczytanych danych do pliku kopii zapasowj (Save CCD to file).
  4. Zmiana ustawienia wielkości baterii w Central configuration danego modułu
  5. Zapis zmodyfikowanych danych do modułu (Write CCD to …).

Pamiętamy, że najpierw robimy procedurę dla BCM, później te same czynności wykonujemy dla IPC. Nie robimy zmian w dwóch modułach jednocześnie.

Zaczynamy.

1. Wczytanie informacji o samochodzie z modułu do programu

Dane z modułu, który wybierzemy wczytywane są do tzw. Central Configuration (CCD) programu ELMConfig. Przycisk Central configuration znajduje się po lewej stronie okna programu pod listą dostepnych modułów.

Wczytujemy dane samochodu. W tym celu w kolejności:

  1. Klikamy przycisk modułu BCM w sekcji magistrali komunikacji HS-CAN.
  2. Klikamy przycisk zakładki Information.
  3. Klikamy na dole przycisk wczytaj informację. To jest ten przycisk z krzaczkami. Nie będziecie mieli napisu na tym przycisku, chyba że zainstalujecie sobie język rosyjski w Windowsie. Nikt chyba tego nie robi. Nie jest to konieczne. Wiadomo co kliknąć, bo pokazane jest to na obrazku.
  4. Te same czynności wykonujemy dla modułu IPC w sekcji magistrali komunikacji MS-CAN, tylko w etapie 2.

Ignorujemy choinkę kontrolek. W tym momencie na zegarach modułu Convers+ zaświeci się tzw. choinka kontrolek, auto zacznie wydawać dźwięki, radio się włączy, tak samo nawiew. Nie ma co się tym przejmować. To normalne. Nic się nie dzieje złego.

Taki jest po prostu efekt połączenia i sczytywania poszczególnych modułów Forda z magistrali MS-CAN. Gdybyśmy sczytywali tylko moduły z magistrali HS-CAN nie było by tego efektu. Natomiast ELMConfig sczytuje wszystkie moduły i podczas operacji przełącza automatycznie linię magistrali z trybu HS-CAN na MS-CAN. Dlatego właśnie najlepiej zaopatrzyć się w interfejs diagnostyczny (tzw. kabelek) z automatycznym przełącznikiem MS-CAN / HS-CAN.

2. Wczytanie danych konfiguracyjnych z modułu do programu

Wczytujemy konfigurację CCD z samochodu do programu ELMConfig. W tym celu, w kolejności:

  1. Klikamy przycisk BCM w module magistrali komunikacji HS-CAN
  2. Klikamy przycisk zakładki Procedures
  3. Klikamy przycisk Read CCD from BCM
  4. Te same czynności wykonujemy dla modułu IPC w sekcji magistrali komunikacji MS-CAN, tylko w etapie 2.

Gotowe. Dane modułu BCM mamy wczytane do programu ELMConfig.

3. Zapis sczytanych oryginalnych danych konfiguracyjnych do pliku kopii zapasowej

Zapisujemy wczytaną konfigurację do pliku kopii zapasowej bezpieczeństwa. Tak na wszelki wypadek jakby coś poszło nie tak. W tym celu w kolejności:

  1. Jak pamiętamy mamy wczytane dane modułu BCM z magistrali komunikacji HS-CAN.
  2. Klikamy przycisk Central configuration.
  3. Klikamy przycisk Save CCD to file.
  4. Wpisujemy nazwę pliku i klikamy Save.
  5. Te same czynności wykonujemy dla Central configuration modułu IPC w sekcji magistrali komunikacji MS-CAN, tylko w etapie 2.

4. Zmiana ustawienia wielkości baterii w Central configuration danego modułu

Ustawiamy parametry baterii. Teraz, aby ustawić parametry akumulatora (Battery) w konfiguracji, w kolejności:

  1. Jak pamiętamy mamy wczytane dane modułu BCM z magistrali komunikacji HS-CAN.
  2. Klikamy przycisk Central configuration.
  3. Klikamy zakładkę Page 5.
  4. Rozwijamy listę dostępnych parametrów akumulatorów.
  5. Wybieramy pożądany typ obudowy i parametry elektryczne (pojemność i prąd rozruchowy).
  6. Te same czynności wykonujemy dla Central configuration modułu IPC w sekcji magistrali komunikacji MS-CAN, tylko w etapie 2.

Ja zmieniałem akumulator na taki o większej pojemności niż fabryczny.

Nominalnie fabryczne ustawienia baterii to T7 80Ah 700A (wym. 315x175x175 mm).

Ze względu na to, że zainstalowałem akumulator Centra Futura CA852 85Ah 800A zdecydowałem się zmienić parametry akumulatora w module BCM na T8 90Ah 900A (wym. 354x175x175 mm). Czyli najbardziej zbliżony parametrami do nowego zamontowanego akumulatora, ale o większej pojemności, żeby nie dochodziło do jego przeładowania. Niestety Ford nie daje możliwości wybrania akumulatora o pojemności 85Ah, więc wybieramy 90Ah.

5. Zapis zmodyfikowanych danych do modułu

Zapisujemy zmodyfikowane ustawienia BCM do komputera samochodu. W tym celu w kolejności:

  1. Klikamy przycisk modułu BCM w sekcji magistrali komunikacji HS-CAN
  2. Klikamy przycisk zakładki Procedures
  3. Klikamy przycisk Write CCD to BCM
  4. Po wykonaniu operacji pokaże się monit o jej wykonaniu. Klikamy OK.
  5. Gotowe.
  6. Te same czynności wykonujemy dla modułu IPC w sekcji magistrali komunikacji MS-CAN, tylko w etapie 2.

Operacja zakończona.

Zakończenie pracy z programem ELMConfig

Jeśli już wykonaliśmy dwa etapy, czyli wprowadziliśmy zmiany w BCM oraz w IPC, to zamykamy program ElmConfig. Klikamy w krzyżyk w prawym górnym rogu ekranu.

Kasujemy błędy

Kasujemy błędy powstałe podczas połączenia. Pozostaje nam wykasować błędy, bo nadal mamy choinkę na zegarach wyświetlacza Convers+ na tablicy zegarów. Do tego celu najlepiej użyć programu Forscan Lite na Android w telefonie, albo Forscan na komputerze.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.