Interfejs diagnostyczny dla samochodu Ford S-MAX polift, rok prod. 2012

Interfejs diagnostyczny dla samochodu Ford S-MAX polift, rok prod. 2012

Poszukując sposobu na odczyt błędów komputera w samochodzie Ford S-Max natknąłem się na rozwiązanie, które dla większości użytkowników będzie wystarczającym do zdiagnozowania usterek auta i odpowie w 100% na ich pytanie jaki interfejs do Forda wybrać. Jest to połączenie interfejsu diagnostycznego iCar 3 z programem diagnostycznym FORscan Lite na smartfona z systemem Android. Pozwala to na odczytanie błędów z komputera poprzez złącze diagnostyczne, gniazdo OBD2 II.

Zrozumienie części technicznej nie było dla mnie łatwe, tym bardziej, że w internecie jest wiele szczątkowych informacji pisanych przez osoby, które albo nie miały do czynienia z tym o czym piszą, albo nie potrafią w jasny i czytelny sposób przekazać posiadanej wiedzy diagnostycznej.

Mnogość ofert na popularnym portalu aukcyjnym dodatkowo sprawia, że nie wiadomo o co chodzi. Większość sprzedających opisuje sprzedawane produkty tak, że nigdy nie mamy pewności, czy dane zestawienie interfejsu z oprogramowaniem zadziała. Nie wiemy, czy sprzedawany jest sam interfejs, czy zestaw posiada jakiś program do odczytywania błędów komputera silnika, czy nie.

Poniżej postaram się przybliżyć temat.

Co potrzebujemy do odczytu błędów komputera?

Odczytanie błędów samochodu, diagnostyka, połączenie z komputerem silnika, itp. wymaga dwóch elementów, które tworzą nierozłączną parę. Jest to interfejs diagnostyczny (kabel), popularnie zwany kabelkiem OBDII oraz oprogramowanie diagnostyczne.

Interfejs diagnostyczny

W rzeczy samej nie jest tylko kawałkiem przewodu, ale posiada moduł elektroniczny i wtyczkę OBD II. Ten element podłączamy do złącza OBD 2 w samochodzie. Gdzie jest złącze gniazdo diagnostyczne? W przypadku Forda S-Max znajduje się po lewej stronie obok kierownicy w schowku. Trzeba otworzyć schowek i odczepić klapkę zasłaniającą złącze diagnostyczne.

Interfejs iCar3 występuje w wersji na WiFi i bluetooth, ja wybrałem dla wygody to drugie rozwiązanie. Urządzenie kupiłem przez portal aukcyjny i kosztowało coś około 70 zł z przesyłką. Na portalu YouTube znajdziecie kilka ciekawych filmów o tym interfejsie i przykłady jego współpracy z innymi programami diagnostycznymi.

Szukajcie czegoś co nazywa się Vgate ELM327 Bluetooth iCar3 Bluetooth BT ELM 327 iCar 3 OBD2 Obdii‎. ELM327 to obecnie najpopularniejszy interfejs diagnostyczny jego zaletą jest to ze łączy się z większością siników aut osobowych na szynie CAN. Po 30 min. bezczynności elm sam się wyłącza – dzięki czemu nie rozładuje akumulatora. Przekręcenie kluczyka w pozycję II włącza, budzi elm z trybu oszczędzania energii – a nie włącza i wyłącza. W sieci dostępne jest kilka kolorów. W sumie to nie wiem po co, wprowadza to tylko zbędne zamieszanie. ELM327 pozwala na bezprzewodową diagnostykę wszystkich aut z protokołem obd2, wyposażonych w to gniazdo. Jego zaletą jest to że nie potrzebuje żadnych sterowników. Interfejs współpracuje ze wszystkimi telefonami posiadającymi bluetooth oraz system operacyjny Android, Windows Mobile, Symbian.

Dzięki interfejsowi można:

  • Odczytać i skasować błędy OBD-II – wszystkie protokoły i samochody z tym gniazdem
  • Kasowanie lampki CHECK ENGINE
  • Odczytać kody błędów oczekujących, kiedy lampkaMIL jeszcze się nie pali
  • Odczytać kody błędów zarejestrowanych, które spowodowały zapalenie lampki MIL
  • Odczyt kodów błędów ogólnych i charakterystycznych producenta
  • Monitorować parametry pracy silnika w czasie rzeczywistym – LIVE DATA
  • Odczytać parametry online
  • Sprawdzić znaczenie kodów błędów
  • Zmierzyć moc silnika (KM) i moment obrotowy
  • Zmierzyć przyśpieszenie od 0-100 km/h
  • i inne.

W internecie znajdziecie wiele interfejsów, które wyglądają identycznie, mają tylko inny kolor, obudowa wydaje się być ta sama. Kosztują ok. 27 zł, ale ja nie zdecydowałem się zaryzykować.

Oprogramowanie diagnostyczne

Nie mówimy tutaj o profesjonalnym oprogramowaniu warsztatowym, tylko o prostym programiku, pozwalającym podczas podróży, czy samodzielnie w warunkach domowych odczytać podstawowe błędy samochodu. Diagnostyka jest raczej podstawowa, nie można zrobić nic poważniejszego, a tym samym zepsuć czegoś w aucie.

Mój wybór padł na FORscan Lite, szeroko opisywany na forum forda. Przede wszystkim posiada on możliwość sprawdzenia poziomu zapełnienia filtra DPF i kontrolkę wypalania filtra cząstek stałych. Potrafi także odczytywać błędy z samochodów forda. Na tą chwilę na temat błędów niewiele napiszę, bo żadne nie występują w moim aucie, ale próbowałem wygenerować błąd czujnika temperatury powietrza zasysanego do silnika poprzez odpięcie wtyczki czujnika i zadziałało, błąd został poprawnie wykryty przez program.

Nie należy od tego programu oczekiwać zbyt wiele. Raczej służy do zabawy niż do profesjonalnej pracy. Ma natomiast możliwość kasowania błędów w pojeździe, odczyt błędów, czyli to co każdego interesuje. Mam nadzieję, że potrafi odczytać przynajmniej te błędy, które są najczęstsze i pozwoli mi na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy na serwis, bo być może będę w stanie samodzielnie naprawić kilka rzeczy w swoim aucie.

Żeby zainstalować FORscan Lite na swoim telefonie wymagane jest konto w Google. Mając skonfigurowane to konto w telefonie wchodzimy na aplikację Sklep Play w Google (nie mylić z operatorem sieci komórkowej w naszym kraju) i kupujemy aplikację. Kosztuje nieco ponad 20 zł. Żeby ją kupić potrzebujemy albo kartę kredytową, albo kartę do płacenia w internecie. Wprowadzamy numer karty, datę ważności, kod CVV i gotowe. Aplikację można też kupić przez konto w PayPal.

Ja mam ten programik zainstalowany na telefonie LG G3s z systemem Android i działa.

Połączenie z komputerem samochodu

Podczas pierwszego uruchomiania aplikacji FORscan musimy skonfigurować połączenie z interfejsem diagnostycznym przez bluetooth. Oczywiście pamiętamy żeby wcześniej włączyć bluetooth w telefonie. Wchodzimy następnie w aplikacji w ustawienia i klikamy na Włącz / Wyłącz Bluetooth i wybieramy z listy urządzenie V-LINK. W telefonie możemy także włączyć aby to urządzenie było zaufane i nie była potrzebna zgoda na jej podłączenie oraz żeby podłączenie odbywało się automatycznie jeśli urządzenie zostanie wykryte.

Uruchamiamy samochód, wtykamy interfejs w złącze diagnostyczne, uruchamiamy aplikację na telefonie i gotowe. Aplikacja potrzebuje chwili aby się połączyć. Kolejność uruchamiania jest ważna aby bezproblemowo łączyć się z komputerem samochodu i odczytywać parametry.

Część informacji jest dedykowane do danego auta i tak np. dane PID można skonfigurować tylko na włączonym silniku. Program pobiera je z komputera auta i wyświetla na liście możliwych do włączenia PIDów.

PID to taki wskaźnik parametrów pracy, podstawowa diagnostyka parametru. Poniżej pokazałem ich listę. Można je wyświetlać w formie zegarów, listy tabeli oraz monitorować na bieżąco w formie wykresu.

Informacje o samochodzie

Kontrolki PID

Można wybierać, która kontrolka będzie wyświetlana na zestawie parametrów. Wybór jest jeden dla widoku tabeli, zegarów i wykresu. Wskazana do wyświetlania kontrolka będzie wszędzie widoczna. W ten sposób możemy mieć podgląd tylko interesujących nas parametrów pracy samochodu.

Wskaźniki PID w formie tabeli

Lista błędów

Ustawienia

Wskaźniki PID w formie zegarów

Parametry PID w formie wykresu

Podsumowanie

Dla mnie okazał się to dobry wybór i jak miałbym komuś doradzić co wybrać, to polecam.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.