Ford S-max – wymiana amortyzatorów tylnych w – instrukcja, poradnik

Ford S-max – wymiana amortyzatorów tylnych w – instrukcja, poradnik

Niniejszy poradnik kieruję do osób, które chcą samodzielnie wymienić amortyzatory tylne w samochodzie Ford S-Max.

Naprawa i wymiana nie jest trudna ani bardzo czasochłonna. Jeśli posiadacie kanał bądź elektryczny klucz udarowy możecie wymienić amortyzatory samodzielnie.

Nie zrobicie tego pod blokiem nie mając klucza udarowego, gdyż dolne mocowanie amortyzatora jest na dużej śrubie, do której trzeba przyłożyć spory moment żeby ją odkręcić. O tym za chwilę.

Kiedy wymieniać

W moim przypadku decyzja o wymianie wynikała z odczucia bujania tyłem. To już kolejne auto, w którym nie patrzę na wyniki badania stanu amortyzatorów ze stacji kontroli pojazdów. Przecież niedawno samochód przechodził przegląd i amortyzatory były sprawne.

Po wymianie zupełnie inna jazda. W Fordzie S-Max tył samochodu jest przedłużony i załadowany ma lekką tendencję do bujania góra dół. Dlatego w tym aucie ciężko wyczuć moment, kiedy powinno się wymienić amortyzatory na nowe. Dobre, sprawne amortyzatory powinny niwelować efekty bujania tyłem. Nie usuną ich całkowicie, ale uwierzcie mi, jeśli ktoś sądzi że buja, bo to auto tak ma, to powinien szybko zrobić wymianę.

Potrzebna narzędzia i części

Będziemy potrzebować:

  • klucz 23 i 10 nasadowe,
  • klucz oczkowa 13
  • amortyzatory 2 szt.

Na stronie 7 ZAP można odnaleźć numer amortyzatora tylnego: https://ford.7zap.com/en/car/38/no/0/1574/15767/68963/

Klikamy w numer 18125A widoczny po lewej stronie nad rysunkiem amortyzatora, następnie klikamy przycisk Analugues przy podświetlonej pozycji i na liście wyświetlonych zamienników odnajdujemy producenta, którego produkt nas interesuje.

Ja wybrałem KYB (Kayaba) o numerze części 349021, to jest amortyzator olejowo gazowy dla pojazdów z zawieszeniem standardowym. Tej samej marki mam zamontowane po wymianie z przodu, więc nie chciałem już kombinować. Ten sam model amortyzatora montowany jest do samochodów Ford S-Max i Mondeo IV w różnych wersjach nadwozia.

Demontaż amortyzatora

Podnosimy samochód podkładając podnośnik pod punkty zaznaczone na progu.

Pamiętajmy aby po podniesieniu auta podeprzeć je na kobyłkach. Kobyłki podstawiamy dwie, ponieważ jak pewnie przeczytaliście w instrukcji obsługi, jeśli macie kobyłki do 2 ton, to jest to masa jaką utrzymają dwie kobyłki, nie jedna.

Kluczem 23 mm odkręcamy dolne mocowanie amortyzatora. To jest identyczny klucz jak do kół. Musicie to zrobić albo z kanału zakładając na ramię klucza dodatkową rurę przedłużkę, albo kluczem udarowym. Próbowałem pod blokiem to odkręcić, ale nie miałem klucza udarowego, a przedłużka była za długa. Nie było przestrzeni do ruchu kluczem. Dlatego parkując w garażu ustawiłem auto tak, żeby koło stało na krawędzi kanału i dopiero wtedy była możliwość ruchu kluczem z długim ramieniem.

Górne mocowanie odkręcamy zwykłym kluczem nasadowym 10 mm. Te śruby nie są mocno dokręcone. Odkręca się je praktycznie bez użycia siły.

Teraz bierzemy amortyzator na warsztat i musimy odkręcić poduszkę amortyzatora. Jak widać po przebiegu ok. 100 tys. km nie nosi oznak zużycia, więc nie została wymieniona. Żeby odkręcić poduszkę będziemy potrzebować albo imadła, albo pomocy drugiej osoby. Trzymamy kluczem trzpień amortyzatora i jednocześnie kluczem płaskim 13 mm odkręcamy śrubę trzymającą poduszkę.

Montaż

Nie ma tutaj wielkiej filozofii. Skręcamy w kolejności odwrotnej.

Warto zwrócić uwagę na ustawienie poduszki górnej, gdyż jest ona już specyficznie ułożona, i warto ją zamontować w takiej samej pozycji jak była do tej pory.

Galeria zdjęć

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.