Ford S-Max jak wymienić akumulator – poradnik, instrukcja, manual

Ford S-Max jak wymienić akumulator – poradnik, instrukcja, manual

Ten wpis zawiera kompleksowy poradnik, manual instrukcję krok po kroku jak wymienić akumulator w samochodzie Ford S-Max.

Instrukcja wymiany akumulatora

Wbrew instrukcjom jakie są na forum forda, nie trzeba demontować zbiornika płynu hamulcowego, nie jest to konieczne żeby wyjąć akumulator, ani specjalnie niczego nie ułatwia.

W pierwszej kolejności musimy zdemontować obudowę filtra powietrza. W tym celu odpinamy wtyczkę czujnika przepływomierza znajdującą się tuż przy obudowie filtra na rurze. Odkręcamy metalową opaskę zaciskową na łączeniu obudowy filtra z rurą intercoolera. Zdejmujemy rurę. Od strony atrapy, z przodu samochodu, musimy wypiąć prostokątną rurę obudowy filtra z zaczepów. Wyciągamy obudowę z trzech gumowych zaczepów amortyzujących. Manipulując obudową filtra wyciągamy go na zewnątrz pojazdu.

Odkręcamy łapę trzymającą akumulator. Znajduje się ona u podstawy akumulatora, od strony obudowy filtra powietrza. To jest kawałek metalowej blachy przykręcony śruba na klucz 10 mm.

Zdejmujemy przednią część osłony akumulatora. Osłona jest zaczepiona w dwóch miejscach, po prawej i lewej stronie, mniej więcej w połowie długości akumulatora. Trzeba po prostu wyjąć przednią część z zaczepów. Można unieść jej przód do góry, to będzie widać, w którym miejscu są zaczepy.

Odkręcamy klemę na zacisku dodatnim. Wystarczy klucz płaski 10 mm. Po zdemontowaniu zacisku można go obwinąć taśmą izolacyjną, bądź w inny sposób zabezpieczyć przed nieprzewidzianym stykiem. To zabezpieczy elektronikę samochodu przed nieprzewidzianym zwarciem.

Odkręcamy przewód masowy, przykręcony do nadwozia samochodu. Znajduje się on po prawej stronie akumulatora. Jest schowany głęboko w podszybiu. Dlatego warto zaopatrzyć się w klucz nasadowy 10 mm, z przedłużką i dobrym ramieniem. Śruba jest porządnie mocno przykręcona. Nie ma się co dziwić. Idzie tam największy prąd, o czym świadczy średnica kabla. Po odkręceniu można to miejsce i złączkę od razu oczyścić drobnym papierem ściernym. Dobre przewodzenie w tym miejscu jest bardzo ważne. Po skręceniu wszystkiego z powrotem można nałożyć na śrubę odrobinę smaru żeby zapobiec utlenianiu się. To zabezpieczy przed korozją i zapewni dobre połączenie elektryczne na długi czas.

Wyciągamy akumulator do przodu auta. Zwracamy uwagę na przewody. Na szczęście są na tyle długie, że można je odsunąć na boki i bez problemu akumulator wysuwamy do przodu. Nie powinno być z tym najmniejszego kłopotu. Łatwo wychodzi. Nie powinno być żadnego oporu. Jeśli nie możemy wyciągnąć akumulatora, to znaczy że któryś z przewodów zaczepia i trzeba go po prostu odsunąć na bok.

Odkręcamy klemę na zacisku ujemnym. Na klemie jest zamocowany czujnik BMS systemu zarządzania baterią. To on odpowiada za charakterystykę ładowania akumulatora przez cały okres jego użytkowania. Na koniec po wymianie akumulatora musimy pamiętać o jego wyzerowaniu. Jak zresetować czujnik BMS opiszę poniżej w osobnym akapicie, poniżej.

Wyciągamy akumulator z auta. Podnosimy przód akumulatora do góry i z łatwością wyciągamy go w kierunku przodu samochodu. Nic nie powinno haczyć. Jeśli nie możemy wyciągnąć, to nie ciągniemy na siłę, tylko sprawdźmy czy o coś nie zaczepił.

Montaż nowego akumulatora wykonujemy w kolejności odwrotnej czynności opisanych powyżej. Należy pamiętać aby przed założeniem klem oczyścić zaciski akumulatora drobnym papierem ściernym z nalotu. Tak samo delikatnie czyścimy klemy wewnątrz. Dzięki temu połączenie elektryczne będzie dobre i uzyskamy maksymalną moc z akumulatora. Po zamocowaniu klem można nanieść na nie wazelinę techniczną albo trochę smaru żeby zapobiec utlenianiu się.

Jak dobrać odpowiedni akumulator

Przede wszystkim musimy kierować się wymiarami obudowy akumulatora oraz parametrami elektrycznymi.

Parametry oryginalnego akumulatora Ford Silver Calcium:

  • Wymiary akumulatora: 175 x 175 x 315 mm,
  • Napięcie: 12 V (135RC),
  • Pojemność: 80 Ah,
  • Prąd rozruchowy: 700 A,
  • Numer części FINIS 1 682 038 (bądź pisane bez spacji),
  • Part AV2T-10655-DA

Parametry zamiennika wybranego przeze mnie, czyli akumulatora Centra Futura CA852:

  • Wymiary akumulatora: 175 x 175 x 315 mm,
  • Napięcie: 12 V,
  • Pojemność: 85 Ah,
  • Prąd rozruchowy: 800 A.

Ja wybrałem taki akumulator, bo zależało mi aby był to produkt Polski. Zależało mi żeby miał trochę większą pojemność niż akumulator oryginalny. Nie sugerowałem się prądem rozruchowym, bo im większy prąd rozruchowy akumulatora, tym cieńsze płyty. Dlatego lepiej dla trwałości akumulatora, aby prąd rozruchowy był mniejszy. Producenci windują te parametry, bo konsumenci są w większości laikami i w tabelce porównawczej widzą tylko liczby i to czy dany produkt ma więcej, czy mniej. W rzeczywistości prąd pobierany z akumulatora podczas rozruchu nie przekracza 80 A. Dlatego najważniejszym parametrem powinien być czas w którym akumulator potrafi oddawać wystarczająco dużą ilość energii. Czas rozładowania stałym prądem. Im ten czas dłuższy, tym akumulator lepszy. Niestety tego parametru nikt nie podaje i można go tylko znaleźć w niezależnych testach akumulatorów.

Tabela akumulatorów pasujących do Ford S-Max z silnikiem 2.0 TDCI

Poniżej zestawienie akumulatorów dla samochodu Ford S-Max z silnikiem 2.0 TDCI 163 KM.

Parametry wspólne:

  • Wymiary DŁ x SZER x WYS: 315 x 175 x 175
  • Mocowanie: B13
  • Polaryzacja: Prawy plus (P+)
Nazwa akumulatoraPojemność [Ah]Prąd rozruchowy CCA [A]
FORD Silver Calcium 1682038 (oznaczany także 1917574)80700
CENTRA FUTURA – CARBON BOOST CA852 85800
Varta Blue Dynamic 580 406 074 80740
Silver Dynamic 585 200 080 85800
CENTRA PLUS CB802 80 700
EXIDE EXCELL EB802 80 700
EXIDE PREMIUM EA85285800
Jenox Gold 8590 800
ZAP Sznajder Carbon 580 08 80 750
ZAP Sznajder Calcium Plus 580 14 80 700
Autopart Galaxy Plus Duplex 585-40085 850
Autopart Galaxy Silver 585-430 85 850
BOSCH S4 0092S4010080740
BOSCH SILVER S5 S501085800
KOZAK KO85085800
Banner Power Bull BANN80AH80700

I pewnie jeszcze kilka innych. Jak znajdę czas to dopiszę do listy. Bądź dajcie znać w komentarzach.

Kupując bądź wybierając akumulator kierowałem się zasadą, że ma być wyprodukowany teraz, czyli w roku bieżącym.

Bardzo dużo akumulatorów oferowanych w sklepach internetowych czy na aukcjach w portalach oznaczone jest czymś takim jak „najświeższa produkcja”. Nie oznacza to jednak, że otrzymamy akumulator wyprodukowany w roku bieżącym. Dostawcy interpretują ten zapis dowolnie. Dla niektórych rok produkcji 2017 to też jest najświeższa produkcja, bo taki otrzymali w najświeższej dostawie. Większość traktuje akumulatory z poprzedniego roku także jako najświeższe. O ile zależy wam na długim użytkowaniu akumulatora, wybierajcie tylko tych dostawców, którzy deklarują, że dostarczony akumulator będzie miał datę produkcji z roku bieżącego.

Rozpiętość cen akumulatora wybranego przez mnie, czyli Centra Futura CA852 była od 380 zł do 500 zł. Czyli nie mało. Ja zdecydowałem się zapłacić 500 zł w lokalnej hurtowni motoryzacyjnej, w której od kilku lat kupuję części, gdyż mogłem na miejscu sprawdzić datę produkcji.

Akumulator jest produktem starzejącym się, tak samo jak np. opona. Więc jeśli ktoś zamierza użytkować go dłużej, warto aby wybierał z najnowszą datą produkcji.

Poza tym jak to mówią. Akumulator jak to akumulator. Wybór jest ogromny. Czasami nie ma co się trzymać tzw. uznanych marek, bo jak widać w testach w internecie nawet nowe marki zaczynają z powodzeniem konkurować z produktami markowymi. Zwłaszcza polskiej produkcji np. Autopart. Nie dlatego, że są takie dobre (nie są też złe, mają wysoki poziom), ale moim zdaniem dlatego, że uznani producenci pogorszyli jakość. Mówię tu zwłaszcza o produktach Bosch i Varta. Moim zdaniem ich dział badań do perfekcji ma opracowane tzw. sztuczne postarzenie produktu i dokładnie wie, kiedy się zepsuje. Przynajmniej ja mam takie doświadczenia z produktami tych marek.

Jak wymienić akumulator z podtrzymaniem napięcia aby nie rozkodować kodu do radia

Żeby zachować zasilanie auta będziemy potrzebować dwa zestawy kabli rozruchowych. Bądź dwa inne zestawy zwykłych kabli elektrycznych o małej średnicy, nie muszą być grube. Ja użyłem kabli rozruchowych ze względu na to że są zakończone szczękami, które łatwo podpinać.

Akumulator zewnętrzny podłączamy do tego w samochodzie na zasadzie plus do plusa, minus do minusa. Przy czym bieguny dodatnie możemy podłączyć do klemy, a biegun ujemny musimy podłączyć do obudowy samochodu. Ja podłączyłem to go śruby wystającej z belki znajdującej się w okolicy lewego nadkola.

Jak wyjmiemy stary akumulator z samochodu, spinamy akumulatory razem za pomocą drugiego zestawu kabli. A następnie odłączamy kable od nowego akumulatora. Musimy przecież za chwilę zamontować do w aucie.

Po takiej operacji, po wymianie akumulatora, na zestawie wskaźników w kabinie pojawi nam się komunikat Niskie napięcie akumulatora. Ale wystarczy zresetować BMS żeby zniknął.

Reset czujnika BMS – jak zresetować?

Aby zresetować czujnik BMS w samochodzie Ford S-Max musimy wykonać następującą procedurę:

  1. Ustawiamy włącznik świateł na włączone światła mijania lub pozycyjne (światła muszą być zapalone w tej procedurze).
  2. Czynności od 3 do 5 musisz zrobić w przeciągu kolejnych 10 sekund.
  3. Przekręcamy kluczyk w pozycję II – zapłon włączony.
  4. Naciskamy i zwalniamy pięć razy przycisk świateł przeciwmgielnych tylnych.
  5. Naciskamy i zwalniamy trzy razy przycisk świateł awaryjnych.
  6. Po tej sekwencji kontrolka ładowania akumulatora powinna się zaświecić trzy razy w przeciągu kilkunastu sekund.
  7. Przekręcamy kluczyk w pozycję 0.
  8. Gotowe.

Naciśnięcie i zwolnienie przycisku jest liczone jako jeden raz.

Pamiętajcie, muszą być trzy mignięcia kontrolki z rysunkiem akumulatora. Najlepiej aby przełącznik świateł był ustawiony w pozycji pierwszej, czyli włączone światła mijania na stałe. Mignięcia ikonki akumulatora powinny być trzy, po tym gaśnie i zapali się za kilkanaście sekund ponownie. Jeśli nie włączycie świateł, albo czas pomiędzy przyciskaniem włącznika świateł przeciwmgielnych a awaryjnych będzie do pół sekundy za długi to ikonka mignie dwa razy. To jest źle. Trzeba powtórzyć procedurę. Ja to robiłem na dwie ręce, bo nie może być dłuższej przerwy pomiędzy przyciśnięciami przycisków.

Procedurę resetu czujnika BMS wykonuje się także po każdej zmianie ustawienia pojemności akumulatora w BCM poprzez ELMconfig.

Pamiętajcie o założeniu czujnika masowego przepływu powietrza na rurze dolotowej, bo inaczej jak włączycie zapłon to wyskoczy błąd tego czujnika. Nie jest to problem. Bo każdy kto ma interfejs ELM327 i aplikację Forscan może go łatwo skasować. Zresztą błąd jeśli nie będzie występował to sam powinien za chwilę zniknąć.

Zmiana pojemności akumulatora w module BCM za pomocą programu ELMConfig

Zmieniając akumulator warto sprawdzić jaka bateria jest ustawiona w module BCM. Żeby nie było sytuacji, że alternator przeładowuje baterię, bądź jej nie doładowuje.

Jeśli zamontowaliśmy do samochodu akumulator inny niż fabryczny 80Ah 700A, powinniśmy zmienić parametry akumulatora w module BCM. Robimy to ze względu na inteligentny system ładowania akumulatora, aby nie doszło do przeładowania akumulatora a w konsekwencji do szybszego parowania elektrolitu (tzw. gotowania akumulatora) i przyśpieszonego zużycia. Bądź jeśli wcześniej ktoś zamontował większy akumulator, a teraz wracamy do nominalnego, to z kolei będzie on cały czas niedoładowany. Takie zjawisko nie niszczy akumulatora, ale zmniejsza jego możliwości rozruchowe.

Powinniśmy wybrać najbardziej zbliżony parametrami elektrycznymi i wielkością obudowy. Na liście jest wiele pozycji, są T8 90Ah 800A, ale też jest H8 90Ah 900A. Ten drugi, czyli H8, odnosi się do akumulatorów dużo większych gabarytowo – tego nie wybieramy.

Rodzaje obudów akumulatorów:

  • T7 80Ah 700A – 315x175x175 mm – taki jest ustawiony fabrycznie w BCM,
  • T8 90Ah 800A – 354x175x175 mm – ja ustawiłem taki,
  • H7 80Ah 700A – 315x175x190 mm,
  • H8 90Ah 800a – 354x175x190 mm.

Na moim przykładzie. Jeśli nowy akumulator to np. Centra 85Ah 800A, to dla niego powinniśmy wybrać w ustawieniach pozycję T8 90Ah 800A. Ja taki ustawiłem ze względu na najbardziej zbliżone parametry elektryczne i wymiary.

Jak przygotuję skróconą instrukcję, jak podłączyć interfejs diagnostyczny do złącza OBDII w samochodzie i połączyć się poprzez program ELMConfig, to umieszczę tutaj link do tego poradnika. Tymczasem możecie obejrzeć film jak to się robi https://youtu.be/F24HhvqurIc Film dotyczy czego innego, ale sama procedura podłączenia interfejsu sczytania ustawień BCM do programu ELMConfig, modyfikacja i zapis do komputera samochodu jest tutaj pokazane. Niestety w filmie nie jest pokazane jak zainstalować oprogramowanie interfejs u na komputerze, skąd pobrać i jak zainstalować program ELMConfig, itd.

Dokładny poradnik jak zmienić ustawienia parametrów akumulatora w module BCM znajduje sięna stronie Jak sprawdzić i zmienić ustawienia parametrów akumulatora w module BCM w samochodzie Ford S-Max / Mondeo za pomocą programu ELMConfig

Galeria zdjęć z wymiany akumulatora

Zdjęcia są posortowane w kolejności czynności.

Potrzebne narzędzia

Aby wymienić akumulator nie potrzebujemy żadnych specjalistycznych narzędzi. Wystarczy że mamy:

  • Klucz nasadowy albo płaski 10 mm,
  • Klucz nasadowy 10 mm z przedłużką,
  • Klucz nasadowy 7 mm, albo płaski 7 mm.

Ja używam kluczy nasadowych z grzechotką bo są zwyczajnie wygodniejsze.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.