Dylemat wielości bagażników

Osoby planujace zakup auta dla rodziny mają nie lada kłopot. Biorąc pod uwagę, że wielkość bagażnika jest jednym z podstawowych kryteriów wyboru powastaje kłopot jakie auto wybrać, jakie będzie najlepsze.

Jak widać na obrazakach poniżej pojemność bagażników w Passacie B8 Kombi i VW Sharanie drugiej generacji (rok produkcji po 2010 roku) różni się tylko o 74 litry. Wymiary i pojemność podaję specjalnie „do rolety”, gdyż ma to swoje uzasadnienie w bezpieczeństwie podróżowania.

Żeby zobrazować, siedemdziesiąt cztery litry ma torba podróżna o wymiarach – wysokość: 60 cm, długość: 35 cm, szerokość 35 cm. Czyli mniej więcej taka, do której może się spakować ojciec rodziny na wyjazd weekendowy do znajomych.

Volkswagen Sharan II 2016 wymiary i pojemność bagaznika Volkswagen Passat B8 variant kombi wymiary i pojemność bagaznika

Oczywiście, mówimy tutaj o wielkości bagażników „do rolety”. Powyżej rolety Volkswagen Sharan ma ogromną przestrzeń, wiele większą niż VW Passat B8.

Trzeba pamiętać tylko, że wykorzystanie tej przestrzeni ma swoje ograniczenia. Przyznam, że mam obawy przed podróżowaniem z wypakowanym bagażnikiem pod sam dach torbami. Przy prędkościach autostradowych ładunek, który może się przemieścić podczas np. nagłego hamowania lub zderzenia, może być bardzo niebezpieczny.

Jeśli by analogicznie do wagi ciała człowieka podczas zderzenia obliczyć wagę torby, to można się zdziwić jakie to są wartości. Jeśli człowiek ważący 75 kg podczas zderzenia z prędkością 50 km/h waży 1500 kg, to torba ważąca dajmy na to 15 kg będzie ważyła około 300 kg. Nie wiem czy zmiana wagi jest to zależność liniowa, ale tak policzyłem. Niezależnie od tego waga jest imponująca. Jeśli będziemy taką torbę położoną powyżej górnej linii tylnych siedzeń, to łatwo przewidzieć co może się stać pasażerom podczas zderzenia.

Dlatego dla bezpieczeństwa, jeśli planujemy pakować nasze auto pod sam dach, warto chyba pomyśleć nad kratą oddzielającą przedział bagażowy od pasażerskiego.

Poniżej kilka przykładów crash-testów z bagażem.

 

 

Niestety na zdjęciach ogólnodostępnych w internecie oraz w sklepie z wyposażeniem VW nie znalazłem takiej rzeczy jak krata do przestrzeni bagażowej, ani dla Passata, ani dla Sharana. Być może, że taka konfiguracja jest dostępna na zamówienie.

Innym rozwiązaniem jest mocowanie bagażu za pomocą taśm do punktów mocowania dostępnych w podłodze bagażnika. Takie ma raczej każde auto współcześnie produkowane.

1 thought on “Dylemat wielości bagażników

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.